در ایران اکسپو چه خبر است؟ | استقبال همسایگان از ویترین صادراتی ایران

در ایران اکسپو چه خبر است؟ | استقبال همسایگان از ویترین صادراتی ایران

به گزارش همشهری آنلاین، حضور تجار و فعالان اقتصادی کشورهای همسایه در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) پررنگ است. بالاخره ب

به گزارش همشهری آنلاین، حضور تجار و فعالان اقتصادی کشورهای همسایه در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) پررنگ است. بالاخره بیش از ۵۰ درصد تجارت غیرنفتی ایران به کشورهای همسایه اختصاص پیدا کرده و در این شرایط، ضمن افزایش آشنایی همسایگان با کالاهای ایرانی، کانون بازاریابی صادرکنندگان کشور نیز بر این کشورها متمرکز شده است.

گزارش میدانی خبرنگار ما از دومین روز برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ حاکی از این است که گرچه بازدیدکنندگان کشورهای دوردست به‌صورت انفرادی یا جمع‌های کوچک به ایران آمده‌اند، در عوض همسایگان و کشورهایی که روابط سیاسی اقتصادی خوبی با کشورمان دارند، سنگ تمام گذاشته‌اند. اتوبوس‌هایی که هیات‌های افغانستانی، پاکستانی، عمانی، عراقی، ترکمنستانی، الجزایری، مالزیایی و ... را به اکسپو ۲۰۲۴ آورده‌اند، به‌ردیف در ورودی مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران پارک شده‌اند و استقبال گرم شرکای تجاری ایران از این نمایشگاه را تائید می‌کنند.

شنبه گذشته، افتتاحیه ششمین دوره نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۴ بود و از دیروز، بازدید عمومی از این نمایشگاه آزاد شد. نمایشگاه تا ۱۲ اردیبهشت برقرار است و برگزارکنندگان برآورد می‌کنند هیات‌های اقتصادی کشورهایی که هنوز وارد ایران نشده‌اند در فرصت باقی‌مانده از نمایشگاه بازدید کنند.

بیشتر بخوانید:

میزبانی ایران اکسپو از ۸۰ کشور | کارگروه تخصصی روابط بانکی ایران و آفریقا تشکیل شد

داروسازها در کانون توجه

در نمایشگاه اکسپو انواع و اقسام کالاهایی که قابلیت صادرات دارند به نمایش گذاشته شده است؛ از چاقوی آشپزخانه و قابلمه گرفته تا دامپتراک‌های ۱۰۰ تنی. در این میان، استقبال بازدیدکنندگان از غرفه‌های دارو، تجهیزات پزشکی مشهودتر است.

حتی در سالن ۳۵ که به استقرار اتاق ایران و اتاق‌های سراسر کشور اختصاص پیدا کرده است، مذاکرات دارویی فعالان اقتصادی ایرانی و خارجی مشهودتر از سایر حوزه‌هاست. الجزایری‌ها، ازجمله هیات‌هایی بودند که توجه خاص به توانمندی‌های دارویی ایران داشتند.

کمال حمنی، رئیس اتاق الجزایر در دیداری که دیروز با صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران داشت، اظهار کرد: «همین امروز قراردادی با برخی کارخانه‌های داروسازی ایران امضا می‌کنیم و درباره گردشگری سلامت نیز می‌توانیم مردم را تشویق کنیم که از خدمات درمانی ایران بهره ببرند.» همچنین هیات بازرگان تانزانیا و زنگبار نیز که در اولین روز نمایشگاه از آن بازدید کرده بودند، مذاکراتی برای استفاده از توانمندی‌های دارویی ایران داشتند.

صادرات هپکو زیر چرخ واردات

یکی از شگفتی‌سازان ایران اکسپو ۲۰۲۴، شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو است که ماشین آلایت معدنی و راه‌سازی مانند دامپتراک جدید و لودر غول‌پیکر خود را در فضای باز به معرض نمایش گذاشته تا بازدیدکنندگان به‌ویژه آن‌هایی که با حس نوستالژیک هپکو آشنا هستند، لحظاتی را برای برانداز کردن این غول‌های آهنی توقف کنند.

این شرکت چندین سال در مرز ورشکستی قرار داشت و حتی برای گذران امور روزمره، به اسکلت‌سازی برای سوله‌های صنعتی روی آورده بود؛ اما حالا، به اتکای توانی فنی و مهندسی که از قبل در این شرکت وجود داشت، به مسیر تولید تجهیزات سنگین برگشته است.

نکته قابل‌توجه اینکه نمایندگان این شرکت همان‌قدر که از اوضاع رو به بهبود هپکو رضایت دارند، از بازار خراب فروش تجهیزات سنگین به‌واسطه واردات انواع مشابه دست‌دوم گلایه‌مند هستند.

نماینده شرکت هپکو با تأکید بر اینکه در خاورمیانه هیچ کشوری قدرت تولید و دانش فنی هپکو را ندارد، می‌گوید: بازرگان و معدن‌داران افغانستانی یکی از مشتریان بالقوه محصولات ما در این نمایشگاه هستند؛ اما وقتی ماشین‌آلات دست‌دوم خارجی در خود ایران بازار هپکو را قبضه می‌کند، انتظار نمی‌رود که آنها هم دست‌دوم خارجی را به ماشین‌آلات هپکو ترجیح ندهند.

نگاه آفریقا به ماشین‌آلات کشاورزی ایران

هیات‌های آفریقایی در جریان بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، به ماشین‌آلات سبک کشاورزی ایرانی روی خوش نشان دادند.

با توجه به نگاه ویژه ایران به تجارت و همکاری اقتصادی با آفریقا، به نظر می‌رسد تسهیل صادرات ماشین‌آلات کشاورزی به کشورهای آفریقایی می‌تواند ضمن کمک به توسعه تجارت، راه را برای همکاری در حوزه کشت فراسرزمینی و صادرات خدمات فنی نیز هموار کند. هیات‌های اقتصادی تانزانیا و زنگبار ازجمله مواردی بودند که برای استفاده از توانمندی‌های ایران در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی پای میز مذاکره رفتند.

استقبال از صادرات برای صادرات

هیات‌هایی که از الجزایر، مالزی، ترکمنستان، پاکستان، عراق، افغانستان، عمان، گرجستان، تانزانیا و زنگبار، ازبکستان، صربستان، سنگاپور، کامرون، سوریه، الجزایر و ... در اولین روز از بازدید عمومی نمایشگاه ایران اکسپو، به این نمایشگاه آمدند، هرکدام برحسب نیاز خود به رایزنی با شرکت‌های صادرکننده ایرانی وارد مذاکره شدند؛ در این میان بازرگانانی عمانی و گرجستانی بیش از اینکه به دنبال تأمین نیاز خود باشند، درصدد یافتن راه‌هایی برای صادرات دوباره کالاهای ایرانی به کشورهای ثالث بودند.

این دو کشور هم ازلحاظ موقعیت و هم از منظر اعتبار خارجی می‌توانند به پایگاه صادرات دوباره (ری اکسپورت) کالاهای ایرانی تبدیل شوند و بخشی از مذاکرات آنها با فعالان ایرانی نیز بر همین مبنا استوار بود.